Anyanyelvi nevelés az óvodában
Az anyanyelvi nevelés az óvodai nevelés teljes egészét áthatja, az óvodai nevelés teljes folyamatában jelen van, annak szerves része. Az anyanyelv jel-, és szabályrendszerét a gyermekek az óvodában játékos tevékenységek, tanulás, munka, társas érintkezések során, utánzás alapján sajátítják el.
A nyelvi-, kommunikációs képességek fejlesztése érdekében az óvodában célunk képessé tenni a gyermekeket:
- A szociális kapcsolatokban való részvételre nyelvi eszközökkel is.
- Érzelmei, gondolatai kifejezésére, mások szavainak, érzéseinek megértésére.
- A beszédészlelés, beszédértés elsajátítására.
- Irodalmi élmények befogadására, az írás- olvasás későbbi elsajátítására.
- A fejlesztés tartalmi összetevői: a hangok tiszta ejtése, szókincsbővítés, a magyar nyelvnek megfelelő hangsúly, hanglejtés, mondatfajták használatára.
A gyermekek anyanyelvi nevelése, fejlesztése érdekében nagyon fontos az óvodapedagógus, a szülő modellértékű beszéde, a hiteles kommunikáció, a meghallgatás, az értő figyelem, a beszédre inspiráló környezet biztosítása.
Az óvoda, a pedagógusok szerepe az anyanyelvi nevelésben kiemelt, hiszen a 3-6 éves kor a legintenzívebb időszaka a beszédfejlődésnek. Célunk a gyermekek már meglévő anyanyelvi képességeinek differenciált, egyénre szabott fejlesztése.
Feladataink:
- A gyermekek óvodába lépése után felmérjük a meglévő nyelvi tudást, esetleges hiányosságokat, beszédhibákat.
- Megfelelő időt, alkalmat teremtünk a beszélgetésekhez, melyhez jó lehetőséget biztosítanak az óvodánkban alkalmazott beszélgetőkörök is, ahol a gyermekek elmondhatják élményeiket, megbeszéljük az aktuális eseményeket.
- Beszédhelyzeteket teremteni, játékszituációkat kialakítani, melyben az anyanyelvi képességek fejlesztése kap hangsúlyt.
- Az anyanyelvi nevelés tudatos tervezése az e- naplóban, az aktuális projekthez kapcsolódóan.
- A lemaradást mutató, beszédhibás gyermeket szakemberhez – logopédushoz irányítjuk.
Az óvodánkban alkalmazott projektmódszer, a párhuzamosan felajánlott, változatos tevékenységek számos alkalmat teremtenek a beszédfejlesztésre, az anyanyelvi játékok játszására, melyet tudatosan, a gyermekek korcsoportjának, életkori-, és egyéni fejlettségi szintjének megfelelően tervezünk, szervezünk:
Kiscsoportban:
- Légzéstechnikai gyakorlatok
- Fúvási gyakorlatok
- Ajak-, és nyelvgyakorlatok
- Hangutánzás
Középső csoportban:
- Hangfelismerés
- Akusztikus differenciálás
- Szókincsbővítés
- Hallási figyelem-, és emlékezet fejlesztése
Nagycsoportban:
- Ellentétpárok, szinonimák gyűjtése
- Mondatalkotás-, fűzés történetmesélés közben
- Kitalált történet folytatása
- Hangsorok analízise
- Barkochba
– Kommunikációs játékok: gesztus (némajáték), mimika (érzelmek kifejezése)
Az anyanyelvi nevelés komplex módon ér
vényesül a nevelési-, és oktatási folyamatban:
- Gondozás, játék, munka, tanulás során kialakuló társas kapcsolataik fejlesztik a beszédet, a tevékenységek segítségével gyakorolják a kommunikációt, metakommunikációt, fejlődik kifejezőképességük.
- Az információkat megértik, szókincsük bővül.
- Az ének-zenei nevelés során a népi játékdalok, mondókák segítik a helyes ritmusban való beszéd elsajátítását, jól alkalmazhatók a beszédhibák javítására.
- Matematikai tapasztalatszerzés során megtanulják a téri irányok elnevezését, a névutókat.
- A mese- vers tevékenység lehetőséget ad a nyelvtanilag helyes mondatok formálására, a tiszta kiejtés gyakorlására, a kifejező előadásmódra. Szókincsük bővül az irodalmi alkotásokban megismert új szavakkal.
Dramatizálás, bábozás során a gyerekek gyakorolják a helyes mondatszerkesztést, a párbeszédes formát, fejlődik nyelvi emlékezetük. A báb segítségével a visszahúzódóbb, beszédhibás gyermekek is bátrabban megszólalnak.
Egyéni bánásmóddal, egyénre szabott fejlesztéssel biztosítjuk a beszédfejlődésben elmaradt gyermekek felzárkóztatását, az ezen a területen tehetséges gyermekek fejlesztését.
Anyanyelvi fejlesztő munkánkat óvodánkban logopédus segíti, aki felméri a gyermekek nyelvi fejlettségét, ha szükséges, további szakemberekhez irányítja őket (fül, orr, gégészet, hallásvizsgálat, pszichológus, Pedagógiai Szakszolgálat). Egyénre szabott fejlesztést végez, a szülőkkel, és velünk, óvodapedagógusokkal együttműködve.
Munkánk során kiemelt figyelmet fordítunk az óvodáskor végére a tisztán artikulált, jól hangsúlyozott, helyes hanglejtéssel, beszéddallammal előadott, folyamatos – összefüggő mondatokból álló – beszéd kialakítására óvodásainknál, hiszen ez elengedhetetlen feltétele a majdani iskolai írás és olvasás elsajátításának, a sikeres iskolakezdésnek.
Készítette: Kropkó Jánosné, a Süni csoport óvodapedagógusa
Óvodánk története / Munkatársaink / Az óvoda bemutatása / Az óvodai környezet / Óvodai nevelésünk alapelvei / Befogadás / Anyanyelvi nevelés az óvodában / Így tedd rá! / Sószoba / Projektmódszer / Boldogságóra foglalkozások / Zsákomban a bábom! / Iskolába készülünk! / Munkatársaink