Zsákomban a bábom!

Zsákomban a bábom! Avagy amikor a bábok életre kelnek!

 „A mai gyermekek annyira mások, mint régen” sokszor elmondjuk. Hogyne lennének mások, amikor megváltozott körülöttünk a világ!” Jön máris rá a válasz! Bizonyára igaz mind a két gondolat! Én azonban úgy vélem, hogy a mai gyerekekre épp olyan hatással van a bábjáték, mint régebben volt. Hiszen mi is a bábjáték?! Mesefeldolgozás.

 Mi megy végbe egy gyermekben miközben bábozik vagy bábelőadást néz?

A bábjáték, a bábozás rendkívül sokoldalúan képes elősegíteni a gyermek fejlődését, hiszen ehhez a korosztályhoz közel áll a mese. Azonosulni próbál a szereplőkkel, a  történet  végén  megoldást találhat problémáira.

Amikor életre kel a bábszínpadon a báb és megmozdulnak az élettelen figurák, a gyermek egy olyan varázslatos világba kerül át, ahol nem kell szorongania, ahol biztonságban és jól érezheti magát. A bábelőadás játékos és varázslatos a gyermek számára.  Komplex hatása abban rejlik, hogy sokféle képességet fejleszt, annak is, aki nézi és annak is, aki játssza. Képekben gondolkodik, de erős dramaturgiára épül.

Ebben az évben, a komplex művészeti nevelés megvalósítási lehetőségein keresztül mesét és a játékot,  ezen belül is a bábjátékot  hívtuk segítségül.

Az adott mesék „feldolgozása” a drámapedagógia és különböző bábtechnika eszközeivel történt. A módszer lényege, hogy nem a mese történetének „eljátszása” kerül fókuszba, hanem a mese érzelmi elemeire  épített drámajátékok.

Ennek segítségével igyekeztünk tovább aktivizálni a gyermekek fantáziáját ,érzelemvilágát.

Célul tűztük ki, hogy előadásainkkal, bábjátékainkkal színesebbé, gazdagabbá, hangulatosabbá varázsoljuk gyermekeink hétköznapjait, ünnepnapjait (mikulás, karácsony). Bábjainkat saját kezűleg készítettük szabadidőnkben kasíroztunk, szabtunk, varrtunk, öltöztettünk, díszleteket építettünk.

Nézzük meg azt is, hogy a bábjáték sokoldalú, komplex hatásai milyen területen jelentkeznek  fejleszti a beszédkészséget, a bábjáték színes világa örömérzetet, vidámságot kelt a gyermeki lélekben. Valamint fejleszti a ritmusérzéket, hiszen ritmusra lép, táncol. Azonban mozgás és szó egybekapcsolásából alakul ki a játék, s ez a két tevékenység fejlesztő hatással van a gyermek szem-kéz mozgásának összerendezésére és a beszédkészség fejlesztésére egyaránt. A bábjáték élményeket hordoz, közvetít, átélést jelent. Mivel önállóságot kíván a gyermektől, ezért önbizalmat, bátorságot ad. Ha pedig a néző, együtt izgul a kedvelt figurával, egész lelkével a jó megoldást keresi, tehát érzelmeire is hat. Ahhoz, hogy a gyermek szeresse a bábozást, kiemelten fontos a jó minta közvetítése.

Ezt szem előtt tartva óvodánkban évente több alkalommal szerveztünk bábelőadást a gyermekek nagy örömére, melyekre minden alkalommal nagy szakmai felelősséggel készültünk. Megfigyeltük egymást, sokat gyakoroltunk . Egy-egy technikát mindig alaposan átbeszéltünk. A csoportszobát úgy rendeztük be, hogy a gyermekeknek mindig legyen egy bábozásra alkalmas színtér biztosítva, vagy mi felnőttek bármikor a nap folyamán eljátszhassunk 1-1 történetet. Ilyenkor gyakran előfordult, hogy vendégségbe hívtuk a szomszédos csoportokat is.

“Hozzon a gyermeknek mindenki amit tud: játékot, zenét, örömet.”
/ Kodály Zoltán/

 Ez a mi mottónk, ezzel tudjuk színesebbé, kedvesebbé, boldogabbá tenni az óvodánkba járó gyerekek hétköznapjait!

Bartusné Lukács Valéria óvodapedagógus

Stankóczi-Dávid Dóra óvodapedagógus

Óvodánk története / Munkatársaink / Az óvoda bemutatása / Az óvodai környezet / Óvodai nevelésünk alapelvei / Befogadás / Anyanyelvi nevelés az óvodában / Így tedd rá! / Sószoba / Projektmódszer / Boldogságóra foglalkozások / Zsákomban a bábom! / Iskolába készülünk! / Munkatársaink

Share